saudi info

תחבורה בערב הסעודית

אישורי נסיעה פנימיים הם נחלת העבר, אז ברגע שנכנסתם לערב הסעודית, המדינה פתוחה בפניכם. עם זאת, ישנם שלושה יוצאי דופן:

  • הכניסה לאתרים ארכיאולוגיים רבים ברחבי הארץ, למשל מדאאן סאלח, עדיין דורשת אישורים. המוזיאון הלאומי בריאד מנפיק אותם ללא תשלום, אך יש להגיש בקשה לפחות שבוע מראש.
  • האזור שמסביב למכה ומדינה אסור ללא-מוסלמים; לעומת זאת, על בעלי אשרת חג' חל איסור לעזוב את האזור (וכן את נקודות המעבר בדרך אליו, כמו ג'דה). אזור ההרחקה מסומן היטב.
  • כמה אזורים מרוחקים, בעיקר סביב גבולות עיראק ותימן, הם אזורים צבאיים מוגבלים. סביר מאוד שלא תתקלו בהם במקרה.

בטיסה

ערב הסעודית היא מדינה גדולה, מה שהופך את הטיסה לאמצעי הנוח היחיד לנסיעות למרחקים ארוכים. לחברת התעופה הממלכתית סעודיה יש את לוחות הזמנים הטובים ביותר, עם טיסות כמעט שעתיות בקו ריאד-ג'דה העמוס (90 דקות) ותעריפים חד-כיווניים בעלות סבירה של SAR280 (כ-80 דולר). המתחרה הזולה Nas יכולה להיות אפילו זולה יותר אם תזמינו מראש, אבל לוחות הזמנים שלהן דלילים יותר, שינויים יעלו לכם כסף ואין ארוחה על הסיפון. 

 באוטובוס

חברת התחבורה הציבורית הערבית הסעודית (SAPTCO)  מפעילה אוטובוסים בינעירוניים המקשרים יחד את כל פינות המדינה. האוטובוסים מודרניים, ממוזגים ונוחים, אך לרוב איטיים, ותחנות האוטובוס ממוקמות לרוב במרחק של מספר קילומטרים ממרכז העיר. הקו ריאד-דאם, למשל, עולה SAR60 ואורך כ-6 שעות.

שירותי "VIP" מיוחדים פועלים בקווי ריאד-דאם וריאד-בחריין. תמורת תשלום נוסף של כ-50%, את/ה מקבל/ת שירות ישיר ללא הפסקה ממרכז העיר למרכז העיר, מקומות ישיבה מפוארים וארוחה על הסיפון — בסך הכול, תמורה טובה למדי, אם לוחות הזמנים הדלים תואמים את התוכניות שלך .

 ברכבת

כתוצאה מהסתמכות יתר על נסיעות בכביש ובאוויר, התחבורה ברכבת לא זכתה בעבר לרמת השקעה דומה לכבישים בערב הסעודית. עם זאת, דברים משתנים עם פתיחת קווי רכבת חדשים ברחבי המדינה (כולל קו מהיר המקשר את מכה עם מדינה דרך ג'דה), לצד שיקום קווי רכבת קיימים.

רשות הרכבות הסעודית

רשות הרכבות הסעודית מפעילה קו אחד העובר בין ריאד, אל-חוף ודמאם. יש תוכניות להרחיב את הרשת לג'דה במהלך השנים הקרובות.

לרכבות יש שלוש מחלקות: ראשונה, שנייה ו-Rehab המפנקת. המחלקה הראשונה והשנייה דומות מאוד, עם מיזוג אוויר ומקומות ישיבה של שניים על שניים, אבל ל-First יש כמה סנטימטרים של מרווח רגליים נוסף. במחלקת VIP, לעומת זאת, יש מושבי עור מפוארים, טלוויזיות שטוחות המציגות בידור בערבית וטרקליני המתנה נעימים בתחנות. אין מושבים שמורים, אז התייצבו מוקדם לתפוס את מקומכם, ושימו לב שרוב הקרונות שומרים את המושבים הפונים קדימה בקדמת כל קרון למשפחות. לרכבות יש קרון קפיטריה המגיש משקאות וחטיפים,.

כרטיס מריאד לדמאם עולה SAR60/75/120 בשנייה/ראשונה/VIP. ישנן ארבע רכבות בכל יום בשני הכיוונים, והנסיעה אורכת 4-5 שעות (שימו לב: החל ממאי 2008, לוחות הזמנים באתר SRO אינם מעודכנים). רצוי לקנות כרטיסים מראש, שכן הרכבות אזלו לרוב. אפשר להזמין כרטיסים על ידי התקשרות למרכז השירות שלהם בדמאם ( +966 3 827 4000 ) ולאחר מכן לאסוף את הכרטיסים מתחנת הרכבת הקרובה 24 שעות לפני היציאה.

חברת הרכבות הסעודית

חברת הרכבות הסעודית מפעילה שירות נוסעים מודרני של 2750 ק"מ בקו צפון-דרום, המחבר את ריאד עם מג'מעה, קאסים, ברד, אל-ג'וף ואל-חדיתה הסמוכה לגבול ירדן.  כל רכבת מסוגלת לנסוע במהירות של עד 200 קמ"ש, ויש לה מקומות ישיבה במחלקת עסקים ומחלקת תיירים – כולל קרונות שינה לשירותי לילה, קרון מסעדה, אזורים למשפחות, תא תפילה ו-WiFi. 

הרכבת המהירה של הרמיין

 Haramain High Speed ​​Railway הוא קו רכבת מהיר המקשרת את מכה ומדינה דרך ג'דה. חמישה קווים ביום פועלים לכל כיוון בין מכה למדינה בימי רביעי עד ראשון. ברכבת יש מחלקת תיירים ועסקים; מחלקת עסקים מציעה מושבים גדולים יותר, עיתונים, בידור אודיו ווידאו. לנוסעי מחלקת העסקים יש גם גישה לטרקלין התחנה עם קפה, תמרים ושאר חטיפים קלים וכיבוד קל.

שימו לב שתחנת הרכבת במכה נמצאת בתוך העיר, לכן כרטיסים למכה נמכרים רק למוסלמים. תחנת מדינה נגישה לכל.

במכונית

גיל הנהיגה החוקי בערב הסעודית הוא 18 .

השכרת רכב בסעודיה היא אפשרות זמינה והדלק הוא מהזולים בעולם. איכות הכבישים המהירים משתנה, מלבד כבישים מהירים המחברים בין ערים מרכזיות, שהן בדרך כלל מצוינות. עם זאת, יש סיבות טובות לחשוב פעמיים לגבי השכרת רכב. במדינה יש שיעורי תאונות מהגבוהים בעולם. תאונות הן שכיחות, ואם תייר מעורב בה, הוא ייחשף למערכת המשפט הסעודית שיש בה ענישה קשה ביותר; ראה אזהרות על כך בהמשך.

כדאי לצפות בסרטון המתעד נהיגה בסעודיה לפני קבלת החלטות על השכרת רכב בסעודיה –

אם אתה מעורב בתאונת דרכים, כל הצדדים נדרשים להישאר במקומם ולהמתין עד שמשטרת התנועה (חיוג 993) תגיע, מה שיכול לקחת עד ארבע שעות. לא סביר שבמשטרה ידברו אנגלית, אפילו בערים גדולות, אז נסו לנצל את זמן ההמתנה כדי לארגן מתרגם. המשטרה תוציא דו"ח תאונה, אותו יש לקחת לתחנת משטרת התנועה ולהחתים אותו כמה פעמים בתורים שונים (זה לוקח את רוב הבוקר). רק לאחר מכן ניתן לתקן נזק לרכב, שכן חברות הביטוח לא ישלמו עבור עבודת פחחות כלשהי ללא דוח זה.

לא נדיר שמשטרת התנועה סוגרת את האירוע במקום, כולל קביעת האשם והחלטה על פיצויים. במקרה כזה, אם ייקבע שהתאונה באשמתך המשטרה תבקש ממך לשלם לצד השני – אך אינך חייב לעשות זאת.

במונית

בתוך הערים, מוניות הן אמצעי התחבורה המעשי היחיד, והוא טומן בחובו סיכונים בטיחותיים עבור נשים. תעריפי המונה (רק בריאד) מתחילים ב-SAR5 ומגיעים ל-SAR1.60/ק"מ, אבל בערים אחרות לרוב תצטרכו להתמקח על המחיר מראש. נוסעים יחידים צפויים לשבת מלפנים ליד הנהג: יש בזה את היתרונות של להיות סמוך למזגן, והאפשרות להניף ידיים כדי להראות את הדרך. היזהרו מנהגים במכוניות לא רשומות הטוענים שהן מוניות. אם אפשר, סעו תמיד עם חבר שמכיר את המדינה. בערב הסעודית אין כתובות, אז תצטרכו להכיר היטב את המסלול שלכם, ולשים לב לכביש כדי להסביר לנהג לאן לפנות.

בערים המרכזיות ישנם שירותי מוניות ניידות מסוג Uber, מה שמקל מאוד על השימוש במוניות.

 

הוספת תגובה

קטגוריות