saudi info

ריאד – בירת סעודיה

ריאד, או אל-ריאד (Ar-Riyāḍ) היא בירת ערב הסעודית, ונמצאת מעט ממזרח למרכז המדינה, בלבו של רכס הטוואיק.

ריאד נחשבת לנוקשה ביותר מבין שלוש הערים הגדולות של הממלכה. כיוון שרוב צורות הבילוי בה אסורות, האתרים המעניינים מעטים והאקלים אכזרי, ריאד היא בעיקר יעד עסקי. למרות שכולם מקפידים על קוד הלבוש – תוואב (thawb) לגברים ועבאיה לנשים, אתה עשוי להיתקל בסעודים רבים בלבוש מערבי. רוב הסעודים מדברים אנגלית (רובם בריאד מדברים אותה היטב) כמו גם רוב הזרים.

אטרקציות בריאד

טיול מודרך בריאד של יום מלא

אנו מתחילים את סיורנו בריאד בביקור במוזיאון הלאומי – האפוטרופוס הראשי של המורשת והתרבות הלאומית הסעודית. כיום זהו מקום מרתק שיש בו אוסף ייחודי של פריטים שמכסה את כל ההיסטוריה של חצי האי ערב עד לעידן המודרני. לאחר מכן, אנו ממשיכים לארמון מוראבה Murrabba)) הסמוך, ששימש בעבר כמשכן המלוכה, בו שיכן המלך עבד-אל-עזיז את חצרו. הארמון נקרא על שם צורתו הרבועה בגודל 40 על 40 מטר, וכיום הוא אחד מהמוזיאונים הגדולים של העיר. בסמוך לארמון, במבנה מודרני, נמצא אוסף של פריטים אישיים של המלך עבד-אל-עזיז שנסייר בקצרה. מקומות אלה הם לב ליבה של הולדת האומה הסעודית.

 ארוחת צהרים בעיר

אחר הצהריים אנו מעמיקים יותר לתוך ריאד העתיקה, נוסעים לאזור המרכז ומבקרים בשוק הישן, שוק ח'דירה המפורסם בשטיחים עתיקים ועתיקות שימושיות אחרות מהמורשת סעודית. תוך כדי הליכה נריח את ניחוחות השוק. השוק ידוע בבגדי הגברים שבו, ואחד הבילויים הוא לצפות במכירה הפומבית המתקיימת בו מדי יום שישי. לאחר מכן נבקר במבצר מסמק שנמצא במרחק הליכה מהשוק הישן, שמילא תפקיד חשוב ביצירת הממלכה הסעודית השלישית, המודרנית, שבה אנו נמצאים. הארמון המבוצר נבנה בתקופת שלטונו של עבדאללה בן ראשיד, ששיכן בו את חיל המצב שלו. הוד מלכותו המלך עבד-אל-עזיז, אבי האומה של ימינו, כבש את המבצר בשנת 1902, והחל בכך את הכיבוש מחדש של חצי האי ערב על ידי בית סעוד. משם נצא אל מגדל הממלכה המפורסם וגשר השמיים שלו כדי לראות את ריאד מנקודת תצפית פנורמית בגובה של כמעט 300 מטר מעל העיר.

להזמנת טיול מודרך בריאד עם מדריך מקומי



ארוחה במסעדת "גלוב" היוקרתית

הגלוב היא אחת המסעדות הייחודיות והמבוקשות ביותר בריאד – וגם אחת המסעדות הייחודיות והיוקרתיות ביותר בעיר. אוכל אירופי מודרני במתחם זכוכית יוקרתי עם טרקלין קוקטיילים ונוף פנורמי של העיר. היא נמצאת בכדור הזהב המרהיב העומד בראש מגדל אל פייזליה. בתוך כיפה מרהיב זו בעלת שלוש קומות, נמצא מטבח אירופי מודרני טעים ושירות ברמה בינלאומית שיוצרים יחד חוויית אוכל משובחת ללא תחרות.

להזמנת חוויה קולינרית במסעדת גלוב בריאד

טיול מאורגן מריאד למרכז סעודיה

במרחק נסיעה של שעה אחת מריאד, נבקר באתר התגליפים העתיק המפורסם ביותר של מחוז ריאד, Musayqirah (המכונה גם סלע גרפיטי 1). שם, אנשים גילפו טקסטים וציורים של בעלי חיים ובני אדם לפני ב-8,000 שנה. לאחר נסיעה של שעה נוספת, נגיע למספר ואדיות שבאופן מפתיע מלאים עצים ומוקפים בהרים שבהם נמצאים גילופי-סלע מרתקים נוספים. אלה מספרים לנו על ההיסטוריה של מרכז חצי האי ערב במשך אלפי שנים, מהתקופה העתיקה של ערב הירוקה ועד עידן המסחר בלבונה וכיבושי השבטים הערבים. נעצור מתחת לעץ שיטה ליהנות מארוחה בצל. נמשיך בסיורנו לאתר ייחודי שבו נמצאים טקסטים עתיקים ארוכים שגולפו על ידי מלכי שבא. לאחר שנתפעל מהאתר המופלא הזה, נחזור לריאד.

להזמנת טיול מאורגן מריאד – מסתורי ערביה העתיקים

טיול טרקטורונים מריאד

מדריך הטיולים/נהג שלך ימתין לך. הם יחזיקו בשלט עם שמך, אינך צריך לחפש אותם – הם יחכו לך וימצאו אותך.

מהרגע שהסיור שלך מתחיל, המדריך שלך יעניק לך את מלוא תשומת הלב. מרגע הכניסה לרכב, הוא ידבר איתך על כל מה שתפגשו בדרך, כמו גם על כל דבר אחר שיעניין אותך בסיור.

סעו לחולות האדומים של ריאד, הנמצאים במרחק של קרוב ל80 ק"מ מצפון-מזרח לעיר. זהו אזור של דיונות חול מדבריות אדומות. האזור, המכונה העמק הנסתר (Hidden Valley) מוקף בהרים גבוהים. שם תיהנו מהאתר היחיד באזור ריאד בו תוכלו לחוות ספארי מדברי על אופניים וטרקטורונים בחול האדום. הכיף וההנאה בהרפתקת הטרקטורונים מייחד את הסיור הזה.

להזמנת טיול טרקטורונים מריאד

טיול מודרך לדיריה

נוסעים במשך 30 דקות עד עד-דירייה, השוכנת על הגדה המערבית של ואדי חניפה, אפיק נחל יבש שבו זורמים מים רק לאחר גשמים גדולים. עד-דירייה הייתה בעבר בירת הנג'ד (הרמה המרכזית של חצי האי ערב) מהמאה ה-15 עד תחילת המאה ה-18. זהו מקום הולדתה של הממלכה הסעודית הראשונה וחשיבותה בהיסטוריה של חצי האי ערב הוכרה בשנת 2010 כשהמקום הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, כדוגמה המרשימה ביותר לאדריכלות נג'דית. ההיסטוריה של עד-דירייה מתחילה אלפי שנים קודם, כאשר הייתה נתיב מסחר ועלייה לרגל עתיק, שהיווה נקודת מפגש לנוסעים בין אסיה, אפריקה ואירופה. בביקור שלנו באתר נוכל להתפעל מהארכיטקטורה המדהימה שלו לפני שנחזור למרכז ריאד. כשאנו נוסעים לכיוון העיר, יש לנו הזדמנות להתפעל מהתפתחותה המהירה של הבירה הזו, שממשלת ערב הסעודית מתכננת להפוך למטרופולין הגדול ביותר במזרח התיכון במהלך 10 השנים הקרובות.

להזמנת טיול מריאד לדיריה

טיול מודרך ל"קצה העולם" מריאד

נסיעה מרגשת אל "קצה העולם" המדהים, הממוקם על רכס טוואיק (Tuwaiq) שאורכו 1000 קילומטרים, עם נקודות תצפית מדהימות מפסגת הצוקים בגובה 300 מטר.

בדרכנו לפלא הטבע המפורסם ביותר של מחוז ריאד, נבקר בכפר מסורתי משוחזר, Sadous, שהארכיטקטורה שלו אופיינית לנג'ד (מרכז ערב) לפני שנתחיל בנסיעת השטח לעבר קצה העולם. בדרך עוצרים גם ליד מערת העטלפים.

כשנגיע לקצה העולם נוכל לטייל לאורך הצוקים המלכותיים וליהנות מנקודות התצפית עוצרות הנשימה. נהנה מקפה מסורתי, תה וארוחה קלה, ונשמע הסבר על התרבות הסעודית בזמן שאנו צופים בשקיעה הציורית. 

להזמנת טיול מודרך לסוף העולם

טיול לעושייקר

נגיע לכפר המסורתי Ushaiqer לאחר שעתיים נסיעה. זוהי אחת הדוגמאות התוססות ביותר לאדריכלות נג'דית, האופיינית לרמה המרכזית של ערב הסעודית. Ushaiqer היא אחת הערים העתיקות ביותר בממלכה, הקיימת "למעלה מאלף שנה" והייתה תחנת עצירה מרכזית לעולי רגל שהגיעו מכווית ועיראק של היום לבצע את מצוות החג' והעומרה במכה. אנו זוכים להזדמנות לשוטט בסמטאותיה הצרות, העוברות בין בתים אלגנטיים בסגנון ישן, ארמונות ומסגדים עתיקים. אנחנו מבקרים גם באוסף פרטי של עתיקות במוזיאון שנמצא באחד הבתים הישנים היפים בכפר. אנחנו מסיימים את ביקורנו בתצפית מרשימה על הנוף באזור. לאחר מכן נערוך פיקניק ערבי אותנטי בדיונות (בכפוף לתנאי מזג האוויר) או במסעדה מסורתית, לפני החזרה לריאד.

להזמנת טיול מריאד לעושייקר

From Riyadh: Morning Desert Safari with Transfer

סעו לכיוון דרום-מערב במשך כשעה ותגיעו לאחדות מהדיונות היפות ביותר של מחוז ריאד, שם תוכלו ליהנות מפעילויות מהנות כמו גלישה בים חול בתולי ומבודד.

אם נגיע בעונה המתאימה, נבקר באתר קמפינג בדואי סמוך ליהנות מקפה ותה מסורתיים ולצפות בעדר הגמלים שלהם. במקום מגישים ארוחה קלה, שתייה, קפה ותה. לאחר מכן נחזור לעיר.

להזמנת ספארי מדבר מריאד



התמצאות בריאד

ריאד גדולה ורחבת ידיים. הכבישים הראשיים הם The King Fahd Rd (tariq al-malek al-Fahd), החוצה את העיר מצפון לדרום, ו-Makkah Rd  Maka Khurais Rd)   , דרך מכה). הם מצטלבים ב-  Cairo Square  (כיכר קהיר).

מרכזי העסקים המודרניים של Olaya (Oleyah), שבהם נמצאים רוב המשרדים והמלונות הטובים, נמצאים מצפון לדרך מכה. כאן נמצאים שני גורדי השחקים של ריאד, המשמשים כנקודות התמצאות שימושיות: מגדל פייסליאה (המחודד) נמצא בדרך הקצה הדרומי של oleya, ואילו Kingdom Center ("פותחן הבקבוקים") נמצא בקצה הצפוני. שניהם נמצאים בין King Fahd Rd לבין הכביש המקביל של Olaya Rd, שהוא רצועת הקניות היוקרתית הראשית של ריאד.

הליבה ההיסטורית של ריאד נמצאת מדרום ל-Makkah Rd. ברובע אל-מורבה נמצאים פארק המלך עבד-אל-עזיז רחב הידיים, המוזיאון הלאומי וארמון מוראבה. קילומטר אחד דרומה משם נמצא האזור הצפוף אל-בתאא, שבו נמצאים האוכל הזול ביותר בעיר, מקומות לינה וקניות והמרכז של רשת המיניבוסים. עוד דרומה משם נמצאת שכונת דיירה, שבמרכזה כיכר א-סאח, שבה יש שווקים (מסורתיים), את מבצר מסמק ואת משרדי המושל, וגם דבר דוחה: מתחמי ההוצאה להורג. 

אקלים

ריאד נמצאת במרכז המדינה וסובלת מהאקלים הקיצוני ביותר של ערב הסעודית. הטמפרטורות בקיץ בדרך כלל מגיעות ליותר מ-45 מעלות, בעוד שבחורף הן יכולות לרדת עד קצת מעל לאפס. מזג האוויר יבש ביותר לאורך כל השנה, וכאשר הרוח נושבת, העיר מכוסה לעתים קרובות בערפל של חול. עם זאת, אף כי הקיץ לוהט, הוא אינו לח, מה שמקטין במידה מסויימת את הסבל. ערבי הקיץ הם לרוב נסבלים ומדי פעם אף נושבת בריזה קרירה, במיוחד בפאתי העיר.

כדאי לשים לב שבשנים האחרונות האקלים השתנה גם בחלק זה של העולם. עד לאחרונה, הטמפרטורות התקרבו ל-50 מעלות רק בסוף יולי ובאוגוסט. אבל בשנת 2009, הטמפרטורה בריאד הגיעה ל-48 מעלות באמצע יוני. הכרחי להתרחק מהשמש, במיוחד אם אתה לובש חליפת עסקים.



טיול בתוך ריאד

סיור בריאד הוא משחק מתסכל בתזמונים: לא זו בלבד שרוב האתרים סגורים בסופי שבוע (שישי-שבת) ובשעות התפילה, אלא ששעות הביקור מתחלקות בין הגברים למשפחות. הפירצה היחידה היא שאתרים רבים נשארים פתוחים עד 21:00.

מוזיאונים ואתרים היסטוריים

Masmak Fortress (מצודת מסמק, Qasr al-Masmak) בדירהא.

פתוח ב- 8:00-12:00 ו-16:00-21:00- בשבת ובימי ב' וד' לגברים, ימי א', ג' וה' למשפחות.

לב ליבה של ריאד העתיקה. ​​זאת הייתה המצודה שממנה יצאו המלך עבד-אל-עזיז ואנשיו על לכיבוש-מחדש הנועז שלהם את ריאד בשנת 1902. מבנה לבני הבוץ, ששופץ בשנת 2008 עד הסנטימטר האחרון, נראה כעת כאילו נבנה אתמול. המוזיאון בפנים עושה עבודה טובה למדי בהצגת סיפור הפשיטה ויש בו גם כמה תמונות מרתקות של ריאד העתיקה. חבל שהמחצית השנייה מוקדשת להלל את גדולתם של הסעודים בכל דבר, מחקלאות ועד חינוך.

מבצר מסמק נמצא סביב החלק העתיק של ריאד, לצד האזורים הסמוכים, "ג'ברה" או "מיקל". הכניסה חינם.

ארמון מוראבה (קאסר אל-מורבה), ליד המוזיאון הלאומי

18:00-21:00 בערב, ימי א'-ו'.

ארמון לבני הבוץ הישן השני של ריאד, שנבנה על ידי המלך עבד-אל-עזיז לאחר שכבש את מבצר מסמק והחליט לבנות מבנה קשה יותר לכבוש. המבנה הדו-קומתי הזה אכן נראה מפחיד למדי, אבל כבר אין צורך באישורים כדי להיכנס פנימה. תוכלו למצוא בו מוצגים כמו הרולס-רויס המלכותי הראשון.

המוזיאון הלאומי

פתוח בימי א'-ב', ד'-ה' 9:00-13:00 לגברים, 16:30-21:00 למשפחות; ימי ג' 9 בצהריים לנשים בלבד, 16:30-21:00 לגברים; ימי ו' 16:30-21:00 למשפחות; סגור בשבת.

המוזיאון הזה, שנפתח ב-1999 והוא ללא ספק האתר המוביל בריאד, בנוי בטכנולוגיה העדכנית ביותר ונגיש מאוד למבקרים, וכמעט הכול בו מוצג גם באנגלית. יש כל כך הרבה מצגות וידיאו ומיני-תיאטראות שאפשר לבלות כאן יום שלם בסיורים וירטואליים במדאין סאלח או לצפות בשחזורים של קרב מדינה של הנביא מוחמד. בין המוצגים נמצאים גם בד הקיסווה שכיסה פעם את הקעבה במכה. עם זאת, לפעמים זה מרגיש יותר כמו תרגיל בתעמולה מאשר מוזיאון. תצוגת הלוחות הטקטוניים מתחילה בציטוט מהקוראן, ההיסטוריה הסעודית די משובשת, והתצוגה על הולדתו של מוחמד, העוברת מההתנגשות והרעש של הג'היליה (עידן הבורות, לפני האיסלם) במדרגות נעות לחדר מואר באור פסטל מרגיע לקול שירת מלאכים, עשויה להיראות כאילו נועדה לתת השראה להתאסלמות.

הערה: מוניות רבות לא יזהו את השם האנגלי של המוזיאון, בקשו במקום זאת את ארמון מוראבה השכן (קאסר אל-מוראבה).

אס-צופאת (בכיכר דירהא).

המרחב הלא-מוגדר הזה ליד המסגד הגדול מוכר לדוברי אנגלית ככיכר צ'ופ-צ'ופ, שכן אסירים נערפים כאן בחרב בפומבי. ההוצאה להורג מתקיימת בימי שישי בבוקר (אך לא כל שבוע), ממש לאחר תפילת הצהריים. היזהרו, כי פורסם שכל המערביים בסביבה הובלו לשורה הראשונה של הקהל ואולצו לצפות באירוע, כדי לבייש את הנידונים עוד יותר.

Kingdom Centre (Al-Mamlaka).

מדי יום 16:00-23:00.

ללא ספק פיסת הארכיטקטורה המודרנית המדהימה ביותר של ריאד, בגובה 305 מטר. מרכז הממלכה הוא הבניין השני בגובהו בערב הסעודית ומראה מרשים, במיוחד כשהוא מואר בלילה. הוא נבחר ל"גורד השחקים של השנה" בשנת 2002. המרכז מארח קניון (יקר) בן שלוש קומות, עם קומה אחת ששמורה לנשים. אך הסיבה העיקרית לבקר היא גשר השמים (Skybridge) בקומה ה-99, המחבר בין שתי הפסגות בגובה של 300 מטר. מומלץ לבקר בשעת בין ערביים או אחרי רדת החשיכה, מכאן תראו נופים נהדרים על המרחב העצום, השטוח והמואר של העיר. המחיר: SR60 למבוגרים, SR20 לילדים מתחת לגיל עשר.



מה לעשות בריאד

למרות שרק מעט סעודים משחקים גולף, ישנם מסלולי גולף טובים להפתיע בסביבה. הטוב ביותר הוא מסלול 18 הגומות במועדון הגולף והקאנטרי דיראב, במרחק של 30 דקות נסיעה מערבית לריאד. מגרש נחמד עם דשא ירוק ומזמין, ו-9 החורים האחוריים אפילו מוארים. במקום מתקיימים גם טניס, שחייה ורכיבה על סוסים. יש גם מסלול נחמד למדי בן 9 גומות לטווח קצר המחובר למלון אינטרקונטיננטל במרכז העיר. נחמד וגם מואר – אבל קצר. אם תיסעו כ-20 דקות לצפון-מזרח תמצאו מסלול מדברי לא כל כך נחמד עם שטח חום במקום ירוק (אזור הפוטינג מורכב מתערובת חול ושמן במקום דשא).

אם תיסעו מערבה במורד דרך מכה למשך 30 דקות, תגיעו לקצה מתלול Tuwaig. כשתרדו בירידה החדה של 200 מטר מרכס טוואייק לנג'ד, תגיעו לדיונות עם אווירה מדברית חזקה.

מצפון-מזרח לשדה התעופה נמצאות דיונות החולThumama . אפשר לנסוע ב"דיונות" ברכבי שטח 4×4 או בטרקטורונים שכורים.

סעודיה מטורפת על כדורגל, ולמשחקים גדולים באצטדיון המלך פאהד מגיע קהל של 50-70 אלף. האווירה מחשמלת.

יש בעיר מספר לא מבוטל של חדרי כושר מודרניים מאובזרים לגברים ולנשים. בנוסף לחדרי כושר פרטיים לנשים, הפזורים ברחבי העיר, ניתן למצוא כמה מהם בבתי חולים גדולים (למשל בית חולים חמדי ובית החולים המלך פייסל).

ביטחון בריאד

ריאד שמרנית עוד יותר מג'דה ומהמחוז המזרחי. שוטרי המוטאווין (משטרת הדת) בריאד רבים ואסור להתעסק איתם. נשים חייבות להתכסות בעבאיה (ניתן להשיג בחנויות בכל מקום בריאד) ורצוי לשאת גם מטפחת. קראו והבינו את ההנחיות במאמר "ערב הסעודית" ופעלו לפיהן כדי להימנע מצרות.

אזהרה: הומוסקסואליות בסעודיה אינה חוקית, והעונשים נעים ממאסר והלקאות ועד עונש מוות על העבירה הראשונה. בגין העבירה השנייה, העונש הוא גזר דין מוות אוטומטי. להט"ב נערפו בערב הסעודית על "מעשים מכוערים של הומוסקסואליות".

בשנים 2002-2004 ריאד הייתה מוקד להתקפות טרור על מערביים. כוחות הביטחון הסעודיים הגיבו באכזריות, ולא היו פיגועים בריאד מאז 2004. האבטחה נותרה הדוקה מאוד, במיוחד במתחמי דיור לזרים, ויחידות משטרה וצבא, לרוב חמושות מאוד, הן מחזה נפוץ ברחבי העיר. אבל ריאד כיום הרבה יותר בטוחה מאשר לפני 11 שנים. כנראה שלא יטרידו אותך. האנשים בדרך כלל משתפים פעולה ויהיו מעוניינים לעזור לך.

למרות ששיעורי הפשיעה בריאד הם מהנמוכים בעולם, יש לנקוט באמצעי זהירות סטנדרטיים. הסכנה המשמעותית ביותר עבורך היא נהיגה. רוב הנהגים מגיעים מאזורים מתפתחים וממדינות במזרח התיכון שאין בהם חוקי תנועה, בתי ספר לנהיגה ולפעמים אפילו כבישים. זו 'תרבות נהיגה' שבה מתעלמים מחגורות בטיחות, מראות, פסי נתיב, איתותים ומגבילות מהירות. כביש מהיר בעל ארבעה נתיבים יכול להפוך בקלות ל"מסלול מרוצים" בעל שבעה נתיבים. אל תתבייש להשתמש בצופר שלך.



הוספת תגובה

קטגוריות