saudi info

ערב הסעודית – מידע כללי

ערב הסעודית היא מדינה מזרח תיכונית. שטחה משתרע על רוב חצי האי ערב ויש לה חופים במפרץ הפרסי ובים האדום. היא גובלת בירדן מצפון-מערב, עיראק וכווית מצפון-מזרח, בחריין וקטאר ממזרח, איחוד האמירויות הערביות מדרום-מזרח ועומן ותימן מדרום.

בממלכה הסעודית נמצאות הערים הקדושות לאיסלאם, מכה ומדינה, שאליהן נדרשים כל המוסלמים המסוגלים לכך פיזית וכלכלית לעלות לרגל לפחות פעם אחת בחייהם ואליהן נאסר על לא-מוסלמים להיכנס. זוהי מדינה האוכפת בקפדנות את חוקי השריעה האיסלמית. אם אינך מוכן לקבל מספר מגבלות על התנהגותך וחופש הביטוי שלך, או אם את/ה מרגיש/ה לא בנוח עם מגבלות כאלה, אל תיסע לסעודיה. 

כַּלְכָּלָה

הכלכלה הסעודית היא כלכלה מבוססת-נפט עם שליטה ממשלתית רבה על פעילויות כלכליות מרכזיות. לערב הסעודית יש את עתודות הנפט השניות בגודלן בעולם אחרי ונצואלה (26% מהעתודות העולמיות המוכחות). היא מדורגת כאחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם וממלאת תפקיד מוביל באופ"ק. ענף הנפט מהווה כ-75% מהכנסות המדינה, 45% מהתמ"ג ו-90% מההכנסות מייצוא. רק כ-25% מהתמ"ג מגיעים מהמגזר הפרטי. 

כ-4 מיליון עובדים זרים ממלאים תפקיד חשוב בכלכלה הסעודית – בין השאר, במגזרי הנפט והשירותים. 

הממשלה הודיעה ב-1999 על תוכניות להתחיל בהפרטת חברות החשמל, בהמשך להפרטה המתמשכת של חברת התקשורת. הממשלה צפויה להמשיך לעודד צמיחה במגזר הפרטי כדי להפחית את תלות הממלכה בנפט ולהגדיל את הזדמנויות התעסוקה לאוכלוסייה. מחסור במים והגידול המהיר באוכלוסייה מגבילים את מאמצי הממשלה להגביר את האספקה העצמית במוצרים חקלאיים.

האבטלה בקרב צעירים סעודים היא בעיה רצינית. אמנם, אחת הסיבות לה היא חוסר רצון של הצעירים בסעודיה לעבוד בעבודות שונות, אבל היא נובעת גם מהעובדה שהסעודים נאלצים להתחרות בכוח עבודה מיובא, שלעיתים קרובות זול בהרבה מזה של המקומיים.

גאוֹגרַפיה

ערב הסעודית מכסה כארבע חמישיות משטחו של חצי האי ערב, אותו ניתן לתאר כרמה מלבנית המשתפלת בהדרגה בירידה מזרחה עד שהיא מגיעה לגובה פני הים במפרץ הפרסי.

האזורים הטופוגרפיים העיקריים הם:

רכס הרי הסאראוואט, או הסראט, המשתרע במקביל לחוף הים האדום מגבול ירדן עד לחוף הדרומי של תימן, הולך ועולה בהדרגה לגובה דרומה. הוא מורכב ברובו מסלע געשי שומם, בעיקר בדרום, ואבן חול בצפון, אך משובץ גם בשדות לבה עתיקים ועמקים פוריים. ככל שמתקדמים דרומה לכיוון תימן, הנוף השומם מפנה בהדרגה את מקומו להרים ירוקים ואפילו ליערות, כיוון שהוא נמצא בטווח המונסונים. בערב הסעודית, האזור מוכר בכינוי החג'אז ((Hejaz, אם כי החלק הדרומי ביותר שלו מכונה עסיר (A-sir). למרגלות החג'אז שוכנת העיר הקדושה מכה, וכ-400 ק"מ צפונית למכה, בנווה מדבר בין שני שדות לבה גדולים, שוכנת העיר הקדושה השנייה של מדינה, אל-מדינה.

ממערב לרכס הרי הסרוואט והחג'אז נמצא מישור חוף צר המכונה טיהאמה ((Tihama, בו נמצאת העיר השנייה בגודלה במדינה, ג'דה Jeddah)).

מזרחית לחג'אז שוכנת הרמה הידועה בשם נג'ד, אזור מיושב בדלילות של ערבות מדבר זרועות בהרים געשיים קטנים. ממזרח לנג'ד נמצא מתלול טווייג, רמה צרה הנמשכת 800 ק"מ מצפון לדרום. השכבה העליונה שלה עשויה מאבן גיר והשכבה התחתונה – מאבן חול. הרכס עשיר במי תהום מתוקים הזורמים באפיקי ואדיות רבים, וסביבתו משובצת בערים וכפרים. במרכזו, במפגש של קבוצת ואדיות, נמצאת עיר הבירה, ריאד.

מזרחית לרמת טווייג ובמקביל לה נמצא מסדרון צר (20-100 ק"מ) של דיונות אדומות המכונה מדבר ד'אנה. המסדרון מפריד בין "האזור המרכזי", הנג'ד, למחוז המזרחי. נוכחות כבדה של תחמוצות ברזל מעניקה לחול מראה אדום ייחודי. מדבר ד'אנה מחבר בין שני "ימים" גדולים של דיונות. הצפוני ביניהם ידוע בשם נפוד (Nefud), ששטחו יותר מ-80 קמ"ר, והדרומי מכונה "הרובע הריק" (רובע אל ח'אלי) כיוון שהוא מכסה רבע משטחו של חצי האי ערב כולו. למרות היותם בלתי ראויים למגורים, השוליים של שלושת "ימי החול" הללו יוצרים שטחי מרעה מצוינים בעונת האביב. אבל אפילו הבדואים כמעט ולא ניסו לחצות את הרובע הריק כולו.

מצפון למדבר נפוד שוכנת ערבה מדברית רחבת ידיים, המאוכלסת באופן מסורתי בעיקר על ידי בדואים נוודים, פרט לכמה נאות מדבר כמו אל-ג'וף. אזור זה הוא חלק ממדבריות עיראק וסוריה (או להיפך). לאחר חורף גשום, הערבות הסלעיות והעקרות הללו יכולות להניב כרי דשא שופעים וכרי מרעה עשירים.

המחוז המזרחי שומם ברובו, למעט שני נאות מדבר הנובעים ממעיינות של מים מאובנים עתיקים. אלו הם נווה המדבר אל-קטיף על חוף המפרץ ואל-חסה (או אל-אחסה) בפנים הארץ. ליד אל-קטיף (Al-Qatif) שוכן המטרופולין המודרני של הערים דמאם ((Dammam, דהרן ואל-חובאר.

הנקודה הגבוהה ביותר בסעודיה היא ג'בל סוודא בגובה של 3,133 מטר.

אַקלִים

אנשים נוטים לחשוב על ערב הסעודית כעל מרחב של מדבר לוהטעם בארות נפט, ורוב הזמן, ברוב המדינה, הם צודקים. ממאי עד ספטמבר, סעודיה (כולה, מלבד ההרים הדרום-מערביים) נאפית בטמפרטורות של 42 מעלות בממוצע שמגיעות מדי יום ליותר מ-50 מעלות בצל. ביולי ואוגוסט, במיוחד, כל מי שיכול לברוח מהמדינה עושה זאת, והעבודה מואטת עד זחילה. החום בחופים מתמתן רק מעט על ידי הים, שלרוב שומר על טמפרטורה של מתחת ל-38 מעלות – אבל במחיר של לחות קיצונית (85-100%), שרבים רואים אותה כגרועה עוד יותר מהחום היבש של פנים הארץ, במיוחד בלילות. רק האזורים ההרריים הגבוהים נשארים קרירים. בעיר הנופש הקיצית טאיף (Ta'if) הטמפרטורה עולה רק לעתים רחוקות על 35 מעלות ואזור עסיר ההררי קריר עוד יותר.

בחורף, עם זאת, הסיפור שונה באופן מפתיע. החום בשיא היום בריאד מגיע בדצמבר ל-21 מעלות בממוצע בלבד, והטמפרטורות יכולות לרדת בקלות מתחת לאפס בלילה, ולעתים אף לגרום לירידת שלג בהרים הדרומיים ובמדבר הצפוני. בחורף יורדים לעתים גשמים גם בכל הארץ או ברובה, אם כי בשנים רבות הדבר מוגבל להתפרצות שוטפת אחת או שתיים. גם סוף האביב (אפריל ומאי) הוא עונה גשומה בחלק גדול מהמדינה. עם זאת, בדרום הדפוס הזה הפוך, כאשר מרבית הגשמים יורדים בעונת המונסון של האוקיינוס ​​ההודי, בין מאי לאוקטובר.

אזורים בממלכה

ערב הסעודית מחולקת מבחינה מנהלית ל-13 מחוזות (מינטיקה), אבל החלוקה האזורית המסורתית של המדינה קלה יותר להבנה.

עסיר

הרמות הדרום מערביות. מתאפיינות באקלים ממוזג וגשום. האזור מורכב מהמחוזות אל-באהא, עסיר, נג'ראן וג'יזאן וכולל את הכפרים העתיקים, המרשימים פתי עין וריאל אלמה, עמקים מדהימים ואת איי פאראסאן.

מחוז מזרח

מכסה את חוף המפרץ, שהוא מרכז הפקת הנפט הסעודי.  זהו המחוז הגדול ביותר, הכולל את הערים דמאם, אל-אחסה וחופוף.

חג'אז
על חוף הים האדום. זהו המחוז שבו נמצאות מכה, מדינה, ג'דה, טאיף, ומרכזי המסחר המרכזיים.

נג'ד
הרמות המרכזיות שמרכזן בריאד, בירתם של הסעודים, והחלק השמרני ביותר של המדינה.

הצפון


המקום שבו נמצאות החורבות הנבטיות של מאדאאן סאלח.

ערים בסעודיה

ריאד – עיר הבירה והעיר המאוכלסת ביותר בממלכה.

  • ג'דה המכונה כלת הים האדום, היא מטרופולין גדול עם עיר עתיקה יפה להפליא וחוף מדהים. היסטורית, היא שימשה כשער למכה, ועדיין זוכה לכבוד הזה, הכולל את שדה התעופה הבינלאומי הקרוב ביותר לעיר הקודש.
  • מכה הלב ההיסטורי והרוחני של האסלאם, שבו נמצאים המסגד הגדול של הכעבה , שחלקים ממנו בני אלפי שנים. הוא מארח את אחת ההתקהלויות הדתיות הגדולות בעולם, החאג'.
  • מדינה – בירת הח'ליפות הראשונה, בה נמצא מסגד הנביא ובו קבורים הנביא ומשפחתו.
  • אבה (Abha) – עיר נופש הררית תיירותית קיצית בדרום-מערב.
  • אל-עולה (Al-ula) – העיר הקטנה הזאת נטועה בין שני הרים בעמק מלא עצי דקל, ויש בה עיר עתיקה ויפה, תחנה ישנה של הרכבת החג'אזית, ובתי אבן החול של מדאאן סאלח, היישוב החשוב ביותר של הנבטים אחרי פטרה.
  • טאיף – בירת הקיץ ההיסטורית, אליה נהרו בני המלוכה ופשוטי העם בחודשי הקיץ החמים. בעיר נמצאים אתרי הנופש ההרריים סוק אוקאז, וארמון שוברה היפהפה, מעון הקיץ של המלך. היא ידועה גם בפירותיה, במיוחד האגסים הקוצניים.

יעדים אחרים

  • נג'ראן – מבצר יוצא דופן ביופיו.
  • רובע ריק ( Rub' al Khali ) – אחד ממדבריות החול הגדולים עלי אדמות.
  • חאג'– העלייה לרגל המוסלמית למכה.
  • ריג'אל עלמה – כפר אבן עם בניינים גבוהים מעוטרים בקוורץ לבן בוהק.
  • מדאאן סאלח – עיר נבטית חרבה, בדומה לפטרה.

צפו לשינויים משמעותיים באיות האנגלי של שמות מקומות בלוחות הזמנים ואפילו בשלטים. Al Wajh ו- Wedjh הם אותו מקום. Q/G, E/I ו-E/A במיוחד מתחלפות ביניהן בחופשיות (קאסים/גזים , מכה/מכה , ג'דה/ג'דה), H/A מחליפות לפעמים מקומות (אל-אחסה / אל-חסה) והיידוע של השמות לפעמים מופיע ולפעמים לא (מדינה/אלמדינה , ריאד/אריאד).

שפה

ערבית היא השפה הרשמית של הממלכה. ישנם דיאלקטים רבים המדוברים ברחבי סעודיה, אך החשובים ביותר הם הערבית החג'אזית, שמקורה בחג'אז באזור ג'דה, וערבית נג'דית, המדוברת בנג'ד באזור ריאד. 

אנשים רבים מבינים קצת אנגלית, אם כי פחות טוב באופן ניכר מאשר באיחוד האמירויות, למשל.  הינדית, אורדו ובנגלית נמצאות בשימוש נרחב של יוצאי תת-היבשת ההודית בשווקים. כל השפות העיקריות מדוברות בשווקים של מכה. יש גם מיעוט משמעותי של מהגרים דוברי טאגאלוג.

כמעט כל התמרורים הם באנגלית וגם בערבית, אם כי הרוב המכריע של שלטי הגבלת המהירות משתמשים רק בספרות ערביות.

לינה

מלונות מכל הסוגים זמינים ברחבי הממלכה. ברוב הערים המתוירות (ג'דה, מכה, מדינה, טאיף, אל-אבה) יש גם shigka-maafroosha – דירות להשכרה מרוהטת לטווח קצר, מרוהטות ומרווחות. בעלי Shigka-maafroosha מסתובבים לרוב בלובי של בתי המלון. לעתים קרובות, הם פונים לאנשים בעלי "חזות תרבותית" ויציעו להם הצעות. המחירים ל-shigka-mafrooshas ומלונות קטנים תמיד ניתנים למיקוח. מלונות קטנים יותר מקבלים רק מזומן, בדרך כלל מראש.

מלונות גדולים ויקרים יותר יש בשפע בכל הערים הגדולות, אפשר לצפות למחיר של 200 דולר וצפונה ללילה של יום חול במלון טוב בכל אחת מהערים הגדולות בערב הסעודית. בתמורה, לרוב מקבלים שירות מעולה ויכולת לעקוף מגבלות מסוימות (למשל מסעדות שנשארות פתוחות בשעות התפילה ושירות חדרים בשעות היום במהלך הרמדאן).

בריאות

ישנם סיכונים בריאותיים גדולים לטיולים בערב הסעודית: מי ברז לא ניתנים לשתייה אבל האוכל הוא בדרך כלל, אבל לא תמיד, היגייני. חיסוני צהבת ודלקת קרום המוח נדרשים לפני נסיעה לממלכה. לצליינים המצטרפים לחאג' ולריכוזים הגדולים של צליינים מכל קצוות תבל, נדרשת סדרה מקיפה של חיסונים כתנאי לכניסה. מלריה, קדחת דנגי ו- Mers(תסמונת הנשימה המזרח-תיכונית ממשפחת נגיפי הקורונה) הן הסכנות העיקריות בזמן טיול בסעודיה וכולם עלולים להסתיים במוות. שמרו על בריאותכם.

יש הרבה מעשנים בסעודיה בגלל היסטוריה של חקיקה גרועה. סיגריות, סיגרים ונרגילות נאסרים להימכר לאנשים מתחת לגילים מסוימים, ואסורים לשימוש במתחמים מקורים בכל הערים הגדולות. זהו חוק מחמיר מאוד והפרתו טומנת בחובה סיכון לסגירה מיידית של העסק על ידי הממשלה, ולכן, בעלי עסקים כמעט תמיד אוכפים אותו בקפדנות. 

לממלכה יש מערכת בריאות ממלכתית שנחשבת לאחת הטובות במזרח התיכון מבחינה טכנולוגית ומבחינת איכות הטיפול הרפואי. השירותים הניתנים במסגרתה מצוינים ועומדים בסטנדרטים מערביים, אך מתאפיינים מתורים ארוכים מאוד, רופאים לא מוסדרים והגבלות על זרים. בתי חולים פרטיים מנוהלים לרוב בידי שותפויות עם חברות זרות. לרוב הם מתקדמים מאוד ועלולים להיות יקרים מאוד. בתי מרקחת זמינים באופן נרחב ואין צורך במרשמים לרוב התרופות. תרופות פסיכואקטיביות נמצאות בפיקוח הדוק וזמינות רק דרך בתי המרקחת הממשלתיים. 

מים בבקבוקים זמינים בקלות, וכן, הם, למעשה יקרים יותר מבנזין.

עֲבוֹדָה

יש לא מעט משרות למהגרים בערב הסעודית. אמנם השכר טוב, אבל זרים מגלים לעתים קרובות שהחברה השמרנית למהדרין, וההיעדר הכמעט מוחלט של זכויות עובדים, הופכים את המדינה למקום שקשה מאוד לעבוד בו ולגור בו.

כדי לקבל אשרת עבודה, אתה נדרש שיהיה לך בעל חסות סעודי. לאחר מכן, כדי לעזוב, אתה חייב לקבל אשרת יציאה, המחייבת את האישור והחתימה של נותן החסות. זה יכול לגרום לבעיות גדולות, וזרים רבים ובני משפחותיהם מתקשים לעזוב את הארץ. מורי ESL יכולים למצוא עבודה בערב הסעודית עם תואר ראשון והסמכת TESOL. מורי ESL בסעודיה יכולים לצפות להרוויח SAR8,000-13,000 (חודשי) ובדרך כלל ילמדו 20 – 30 שעות בשבוע. החוזים כוללים בדרך כלל מימון ללינה ולטיסה. לרוב ניתנת עדיפות למורים גברים, שכן מורות נזקקו עד לאחרונה לחברתם של בעליהן ולאישור חתום לעבודה. ייתכן שיידרש ניסיון קודם בעבודה ב-ESL.

הוספת תגובה

קטגוריות