saudi info

ניאום – The Line

The Line ("הקו") היא עיר חכמה שאמורה לשמש כמרכז המגורים של ניאום, כרך סעודי הנמצא כיום בשלבי תכנון ובנייה. ניאום מיועדת לקום במחוז טאבוק שבצפון מזרח ערב הסעודית, על חוף הים האדום, קרוב לגבול ירדן, למצרים וכן לישראל.

ב"קו", שכבר נמצא כיום בבניה, לא יהיו מכוניות, כבישים וגורמים פולטי פחמן בכלל.  

המטרופולין ניאום והעיר החכמה, ה"קו", שבמרכזו, שאורכם המתוכנן הוא 170 ק"מ, הם חלק מפרויקט Saudi Vision 2030, שלפי הצהרות הממשלה הסעודית צפוי ליצור 380,000 מקומות עבודה ולהוסיף 48 מיליארד דולר לתמ"ג של המדינה.

"הקו" יהיה הפיתוח הראשון בניאום. העיר מתוכננת להיבנות בהשקעה של כ-500 מיליארד דולר. לפי תוכניות העיר, צפויה אוכלוסייתה לעמוד על כתשעה מיליון נפש.

התוכנית להקמת העיר נחשפה ב-10 בינואר 2021 בידי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן במצגת ששודרה בטלוויזיה הממלכתית.

עם השלמתו, ה"קו" יגיע לאורך של 170 ק"מ. הוא מתוכנן לשמור על 95% מהטבע בתוך ניאום, וצפויים להתגורר בו תשעה מיליון תושבים.

הקו יורכב משני בנייני ענק שקופים עם חלל חיצוני ביניהם, שרוחבם המשותף יגיע לכ-200 מטר ויתנשא לגובה של כ-500 מטר. 

העיר תופעל כולה על ידי אנרגיה מתחדשת. כל השירותים היומיומיים יהיו נגישים בה לתושבים בתוך 5 דקות הליכה.

העיר תחולק למפלסים. הקו יורכב משלושה מפלסים, כולל אחד מעל פני השטח להולכי רגל ושני מפלסים תת קרקעיים, אחד לתשתיות ואחד לתחבורה.

בשכבת התחבורה תימצא מערכת רכבות מהירות, שלדברי מתכנניה, תאפשר להגיע מצד אחד של העיר לצד השני תוך 20 דקות ותנוע במהירות של 512 קמ"ש, כך שתהיה אחת הרכבות המהירות בעולם.

העיר תנוטר על ידי בינה מלאכותית ותשתמש במודלים לחיזוי וניתוח נתונים כדי למצוא דרכים לשיפור חיי היומיום של התושבים בקו.

עלות הבנייה המשוערת של הקו היא 100-200 מיליארד דולר (400-700 מיליארד SAR). חלק מההערכות מגיעות עד כטריליון דולר. ממשלת סעודיה מצהירה שתיצור 380,000 מקומות עבודה, תעודד גיוון כלכלי ותתרום 180 מיליארד SAR (48 מיליארד דולר ארה"ב) לתמ"ג המקומי עד 2030.

עבודות העפר הראשוניות החלו באוקטובר 2021. באותו זמן נצפה אז שתושביה הראשונים של העיר יעברו לגור בה במהלך 2024. לפי הערכות מעודכנות ליולי 2022, השלב הראשון של הפרויקט אמור להסתיים ב-2030.

יורש העצר מוחמד בן סלמן, המכהן גם כיו"ר מועצת המנהלים של ניאום, פרסם הצהרה וסרטון תדמית ב-25 ביולי 2022, שהובילו לסיקור תקשורתי נרחב יותר של הפרויקט. ההצהרה העלתה גם שאלות לגבי היתרונות של העיצוב והסוגיות הסביבתיות. מבקרים העלו חששות שהפרויקט ייצור חיים "דיסטופיים" ו"מלאכותיים", יביא לנישול הילידים הבדואים משבט אל-חוויטאת וישפיע על נדידת הציפורים וחיות הבר.

מעצבי הקו חוזים עיר שבה כל השירותים נמצאים במרחק של חמש דקות הליכה בלבד ושתושביה עשויים להיתקל אלה באלה באופן במהלך הסידורים היומיומיים. אמנם לא יהיו בה כבישים ומכוניות, אבל תהיה רכבת מהירה שתחצה אותה מקצה לקצה במשך 20 דקות. היא תסתמך על מערכת אוורור מיזוג טבעית כדי להבטיח שהתושבים ייהנו מאקלים אידיאלי במשך כל השנה.

לפי הצהרות הסעודים, בינה מלאכותית תהיה גורם מרכזי בתכנון המבנה שגובהו 500 מטר ורוחבו 200 מטר, בועה נטולת מכוניות ונטולת פחמן, שתתהדר בקיימות כמעט מוחלטת ובמיקרו-אקלים ממוזג ומווסת.

הבטחות סביבתיות קודמות של הממלכה, כמו ההבטחה להוריד את פליטות הפחמן נטו לאפס עד 2060, עוררו ספקנות מצד שוחרי הגנת הסביבה.

מצגות מולטימדיה הוסיפו צבע למה שהיה עד כה קונספט שאפילו חלק ממתכנני הפרויקט התקשו לדמיין. הסרטים הנוצצים מציגים מגה-עיר שבחלקה מזכירה את "כוכב המוות" עם גנים תלויים. "כל הצרכים היומיומיים" יהיו נגישים לתושבים בטווח של חמש דקות הליכה, ובמקביל, הם ייהנו מגישה להטבות נוספות כגון מתקני סקי מחוץ לשטח העיר.

למרות שניאום תפעל תחת קוד חוקים משלה, שעדיין נמצא בהכנה, גורמים סעודים אומרים שאין להם תוכניות לוותר על האיסור הגורף על אלכוהול החל בממלכה.

הוספת תגובה

קטגוריות