saudi info

ביטחון ובטיחות בסעודיה

כידוע – הכניסה לסעודיה אסורה על ישראלים (בעת כתיבת שורות אלו) ומובן בעייתית גם כשמדובר על ישראלים הנוסעים דרכון זר. כתבה זו מתייחסת לסכנות הכלליות לתיירים בסעודיה, מעבר לישראלים שכמובן נמצאים במצב רגיש יותר.

להט"ב

אזהרת מסע:

להט"ב נמצאים מחוץ לחוק בערב הסעודית. זוהי היא אחת המדינות הפחות ידידותיות להומוסקסואלים בעולם. הענישה על הרשעה ראשונה בהומוסקסואליות כוללת עונשי מאסר של מספר חודשים עד מאסר עולם, הצלפות ומלקות, סירוס כימי, עינויים, רצח במסווה של תאונה והוצאה להורג פומבית.  הרשעה שנייה מביאה תמיד להוצאה להורג. המשטרה תסייע לרדיפה ערנות ועלולה לרצוח אותך במסווה של תאונה. עסקים ירחיקו אותך ויתקיפו אותך פיזית. אם אתה להט"ב, התרחק מסעודיה.

סכנות אחרות

אחת הסכנות הגדולות ביותר העומדות בפני מבקר בסעודיה היא הפהאטין (נהגים גרועים) סעו בזהירות ובחרו בזהירות את הנהגים וחגרו חגורת בטיחות.

בשל מזג האוויר החם בשעות היום, הקפידו לשתות הרבה מים והתרחקו מאזורים מבודדים במדבר – המחלצים יתקשו למצוא אתכם אם תחטפו מכת חום או תתייבשו. עם זאת, נעשה שם גם קר מאוד בלילה, אז אם אתם מבקרים בדיונות החול הרחק מהעיר הגדולה, דאגו להביא שמיכה ובגדים חמים כדי שלא תקפאו. קחו בחשבון גם את האפשרות שהטלפון הסלולרי לא יעבוד במדבר, ושאם אתם מביאים איתכם טלפון סלולרי בזמן למדבר ערב, הוא לא בהכרח יציל אתכם – אבל תביאו אותו בכל מקרה, ליתר ביטחון. בנוסף, שימו לב לאזהרות מפני סופות חול. סופה גדולה יכולה לקבור אותך תחת קילומטרים של חול ולהפוך את הצלתך לבלתי אפשרית.

שיעורי הפשיעה בערב הסעודית הם, למעשה, מהנמוכים בעולם בשל הנוכחות הכבדה של המשטרה בציבור, אבל צורות גניבה אופורטוניסטיות לא-אלימות כמו כיוס וחטיפת ארנקים קיימות כמו בכל מקום בעולם.

המשטרה בסעודיה מחולקת לשלוש רשויות: משטרת התנועה (בצבע ירוק), המשטרה הכללית (בצבע כחול) ומשטרת הבטיחות המיוחדת (בצבע חום). המשטרה הכללית ומשטרת הבטיחות המיוחדת אינן מושחתות והן מאומנות להיות ידידותיות ומכבדות, והן גם מחמירות מאוד באכיפת החוק. משטרת התנועה נחשבת לרוב מושחתת ועצלנית. כתוצאה מכך, מעמדם בתוך המשטרה הוא הנמוך ביותר.  

ערב הסעודית היא מונרכיה שבראשה עומדת שושלת אל-סעוד, שזוכה לכבוד רב. השמעת כל ביקורת על המלוכה השלטת נחשבת בחברה הסעודית לשערורייה ועלולה להצדיק מאסר. כמו כן, לא יהיה זה חכם לומר שום דבר שקשור לסכסוך הישראלי-ערבי שעלול להיחשב כפרובוקטיבי, שכן מדובר בנושא רגיש מאוד.

הזנות והניאוף אינם חוקיים בסעודיה, מכיוון שהיא פועלת לפי החוק האסלאמי. העונשים על יחסי מין אסורים חמורים מאוד, כולל אף עונשי מוות.

חוקי השריעה יכולים להביא תיירים וזרים לעימות עם מערכות המשטרה והמשפט המקומיות. מערכת המשפט הסעודית, השרעית, ידועה לשמצה כקשוחה מאוד, ואינה נותנת מרחב פעולה למי שאינם סעודים. שגרירויות יכולות לספק עזרה מוגבלת בלבד במצבים אלו. כבד את הרשויות כדי להימנע מצרות.

מתחמים לזרים

מתחמים (הנקראים רשמית "מחנות מגורים") הם קהילות סגורות בתוך הערים והעיירות בסעודיה המיועדות לזרים (במיוחד למערביים). רובם בבעלות ענקית הנפט הסעודית ארמקו וענקית האבטחה האמריקאית וינל. רק זרים רשאים לגור בהם. כל זר השוהה בממלכה ומגיע לגור או לבקר במתחם יבחין מיד בהבדל בנורמות החברתיות ובחירויות. לנשים שנמצאות בתוך המתחמים מותר להתרועע עם גברים זרים. בתוך המתחמים, אין הפרדה בין גברים לנשים במקומות ציבוריים (כולל בתי קולנוע, מסעדות, בריכות ובתי ספר בינלאומיים). אלכוהול עדיין אסור; ועם זאת, זרים רבים מבשלים בעצמם בביתם, והמשטרה בדרך כלל מעלימה עין.

האבטחה בכל המתחמים שונה מאשר מחוצה להם. המשטרה הסדירה והדתית לא קיימת, והמשמר הלאומי הסעודי מפטרל בתוך ומסביב למתחמים. כל אדם, זר או לא, המבקש להיכנס או לצאת ממתחם חייב להצטייד בתעודת זהות, וכן להיות מוכן לבדיקת רכב ורכוש. מי שגר בתוך המתחם הספציפי שבו נערכת הבדיקה לא צריך לעבור אותה. התגנבות למתחם לא מומלצת: כל המתחמים מוקפים בחומה ומוקפים בתיל ונמצאים תחת מעקב של מצלמות אבטחה. הצבא הסעודי פועל כמשטרה הרשמית של המתחמים; החיילים חמושים בכבדות ברובים אוטומטיים ובמקלעים, ומצווים לירות בכל מי שמנסה להיכנס למתחם באופן בלתי חוקי.

המגורים בתוך המתחמים יקרים בהשוואה למגורים מחוץ להם. המחירים נעים בין 100,000 SAR ליותר מ-200,000 עבור וילה עם שלושה חדרי שינה.

אזהרה: 

הומוסקסואליות ועבירות אחרות על "חוקי המוסר" אינן חוקיות גם במתחמים. האכיפה קפדנית וכוללת פשיטות. ענישה כבדה, כולל הוצאות להורג, מתרחשת באופן יומיומי. אל תנסו את זה.

אזהרה

תחשוב לפני שאתה פועל: גם אם אתה מרגיש בטוח שאתה יכול לעשות מה שאתה רוצה ולהתעלם מהחוקים כאן, אל תתגרה בגורלך. עדיף להיות אדם שומר חוק מאשר לסיים בכלא או לצאת להורג. מבקרים בסעודיה נדרשים לכבד את המוסכמות המקומיות, בפרט בנוגע לתרבות. החוק הסעודי שמור לעברייני חוק השריעה ולפושעים אמיתיים כמו מבריחי סמים. אם תפעיל קצת הגיון בריא, הכול יהיה בסדר. אם תייר מבצע עבירה קלה כלשהי בטעות, התגובה תהיה בדרך כלל שעשוע ולא כעס. אבל עדיין – הישמר לנפשך.

אזורים אסורים למוטאוויין

למרות שהפרה מכוונת של החוקים כדי לבחון את מגבלות המשטרה הדתית אינה מומלצת בשום מקרה, ידוע שיש אזורים שאסורים לכניסה למוטאווין. בין אלה נכללים:

  1. הרובע הדיפלומטי ושגרירויות זרות בריאד.
  2. מתחמי הנופש על החוף מצפון לג'דה.
  3. השטח של ארמקו הסעודית במחוז המזרחי.
  4. העיר קטיף בעלת הרוב השיעי במחוז המזרחי.
  5. קמפוס אוניברסיטת המלך עבדאללה למדע וטכנולוגיה.
  6. מתחמי מגורים לזרים (עם יוצאים מהכלל במקרה של תלונות על עבירות מסוימות)

חוק, מוסר ונורמות חברתיות

הכללים החשובים באמת שיש להיזהר בהם מעוגנים בחוק הסעודי הכתוב, והעבריינים כפופים למלוא כוחה של מערכת העונשין הסעודית. בנוסף לפשעים ברורים כמו רצח (עבירה שהעונש עליה הוא לעתים עריפת ראשים) וגניבה (קטיעת יד לעבריינים חוזרים), מעשים הנחשבים לפשעים חמורים כוללים התרועעות עם בני המין השני, שאינכם נשואים להם כחוק כולל בן/בת הזוג שלך שלא מנישואין, הומוסקסואליות והחזקת אלכוהול או סמים. מערכת המשפט הסעודית היא בפועל שרירותית למדיי, בהיותה מבוססת במלואה על השריעה, כאשר עונשים רבים תלויים במידה רבה בפרשנות האישית של השופט. אם את/ה מתכננ/ת לנסוע לערב הסעודית עם בת/בן הזוג שלכם/ן מחוץ לנישואין, זכרו שכל אישה חייבת שיהיה לה קרוב משפחה ממין זכר שילווה אותך כל הזמן.

בפועל, רוב התיירים מודאגים בעיקר מקוד המוסר, הכולל את החובה לנשים להתכסות כיאות, תפילה זמני צום במהלך הרמדאן וכו'. כללים אלה נאכפים על ידי המוטאווין הידוע לשמצה (mutawain), המתנדבים הקנאים של משטרת הדת המכונה "הוועדה להפצת מידות טובות". שימו לב שאכיפת כללי המוסר משתנה מאוד גם עם הזמן וגם מאזור לאזור, כאשר אזור נג'ד, ריאד וסביבותיה, הוא המחמיר, ובמיוחד בהאיל (העיר המחמירה ביותר בממלכה), המחוז המזרחי מתון והחג'אז, סביב ג'דה, הוא הכי פחות קפדני. לפעמים, מפגשים עם המוטאוויין (במיוחד עבור לא-מוסלמים) מסתיימים באזהרות מילוליות קשות, אבל מדי פעם הם עלולים לבצע הצלפות פומביות. למוטאווין אמנם יש את הסמכות לעצור את החשודים בהתנהגות לא-אסלאמית, אבל הם חייבים למסור אותם למשטרה לפני חקירה, חוק שלעיתים הם אינם מקיימים.

הוספת תגובה

קטגוריות